Thursday, July 12, 2012

kek coklat hentak

Assalam

hehehe msti pelik kan nama kek coklat tu..sebenaryer nama kek coklat tu kek coklat moist tapi sebab kek tu kena hentak aku panggel jer lar kek coklat hentak...aku bese tiap2 taun buat kek ni untuk hari raya dan selalu yer aku kne buat kek ni malam raya pasl rmai sangat hantu makan kek coklat kat rumah tu...aku start buat kek ni mse aku tgkatan 4 or 5 aku pn xpast..aku dapt resepi dr kak ipar aku..senang jer nak buat dye..meh kite tengok bhan2 dye dulu ae..

  1. 110g tepung gandum
  2. 200g gula halus
  3. 4 biji telur
  4. satu sudu esen vanila
  5. 45g coklat serbuk
  6. 250g buttercup


cara-cara nak buat dye...

  1. hancurkan buttercup n then msukkan gula halus..kisar smpai gula tu betol2 hancur dlm buttercup td...huhuhu sori ae aku xreti sgt ayat2 chef ni...asalkan korang pham jdi lar..
  2. msukkan telur sebiji pas 2 kisar smpai sebati..pas tu msuk kan lagi sebiji n ikut step y sme smpai habis sume telur korang masukkan..
  3. bila telur da sebati dengan adunan msukkan esen venila n kisar..
  4. msukkan tepung,kisar lagi
  5. msukkan serbuk coklat n kisar smpai betol rata..mse ni adunan agak pekat pasl dah msukkan tepung td...kalau korang nak cmpur tepung dan serbuk coklat sebelum msukkan ke dalam adunan pn xpe...
  6. y ni rahsia nak bgi kek sedap...letak sikit garam agak2 secubit lar kot nak bgi rasa lemak dekat kek..kalau takot kek jadi msin aku nasihatkan baik korang xpyah letak..
  7. dah siap adunan tu..korang letak lar keliling loyang tu dengan marjerin ckit bagi kek xmelekat...kalau aku,aku guna jer kertas pembalut buttercup tu..kan ada sikit2 sisa buttercup,aku gosok terus jer dekat loyang...
  8. da msukkan adunan dalam loyang...korang hentak adunan tu smpai adunan tu nampak cm jatuh...yang ni sebenryer untuk bagi kek korang jadi padat...
  9. bakar dlm oven suhu 150c n 30minit..

ok yang ni cara nak buat moist dye pula...

aku xada sukatan yang betol pasl aku memang jenis masak ikut suka ati aku jer...bahan2 yang perlu ada..

  1. buttercup dalm 1/4 
  2. coklat bar
  3. susu cair

cmpur jer sume bhan tu letak dlm periuk dan baru buka api..api tu slow jer...kacau smpai coklat dah stat cair dan padamkan api...teruskan kacau smpai sume dah jdi cecair...pas tu apa lagi korang sapu lar dekat kek korang td....



selamat mencuba:-))




lebih kurang mcm ni lar kek dye nanti..aku xada gambar kek y aku buat...hm raya taun ni mungkin aku xbuat kot pasl aku raya kat kampung bkn dekat umah aku....sedih xdapat lar jumpe kwan2..(T_T)





No comments:

Post a Comment