Thursday, September 6, 2012

balik rumah mak n abah

As salam..

                baru2 ni aku balik rumah man dan abah...biasanya kami raya kat situ tapi tahun ni dah tukar plan tibe2 raya kat kampung..aku ada tujuh beradik semua yang hidup tapi balik baru ni hanya aku dan abg mi aku jer yang balik kampung...kami jer student yang still ada cuti lagi...heeeeeeeeeeee...

                 balik baru ni aku xjumpa pn kawan2 aku..ada yang kena balik U sebab ada projek dan ada jugak lar kawan2 aku yang dah keje terpaksa keje dari siang smpai malam..so idup aku baru ni hanya duk rumah,makn,tido dan kena kacau ngan abg Mi aku..huhuhu...kat tempat aku tu broadband xboleh pakai sebb xad line..kampung gila kan tempat aku tu...tapi aku suka..hehehe

                      kat rumah baru ni hari2 kami mkan ikan patin...memg kami pulun mkan hbis2 sebab nanti dah balik U dah xjumpa ikan patin ni...boleh agak x aku ni org negeri mana...ada hari ahad tadi jiran aku ada bagi ikan patin...dia kata ikan patin sungai..harga ikan patin sungai tu sekilo RM 200...dia kata anak dia mancing dekat sungai lepas...sekali masak alamak memg jiran aku tu kena tipu lar dengan anak dia..rasa ikan patin tu ikan patin kolam...rasanya anak dia tipu tu pn pasl jiran aku tu salu marah anak dia pegi mancing...tu yang ckp patin sungai kot bagi mak dia xmrah dia...hadoi lar...ikan patin paling sedap patin sungai pas tu no.2 patin sangkar dan paling xsedp patin kolam...nak taw beza patin sangkar dan patin kolam,patin kolam muncung tajam dan isi dia kasar dan xrasa lemak..patin sangkar plak muncung tumpul dan isi dia lembut dan rasa pn manis..bagi aku patin sangkar ni pn dah cukup sedap..


ni lar dia masak tempoyak ikan patin...ni patin yang jiran aku bagi..


malam baru ni plak abang aku mintak mak aku buat mi bandung...aku sebnyer pn xtaw mi yang mak aku buat tu mi bandung atau taj sebab mak aku yang reka sendiri mi tu..

  
ni dia mi bandung mak aku..aku tgkap gambar ni sbnryer nak perangat kak2 dan abg2 aku..hehehe





ni plak piza yang aku buat baru ni..mak aku memg suka makan piza..sebb tu aku cari resepi ni..ni aku dah modified banyak sangat2...tapi alhamdulillah kali ni roti tu lembut dan xkeras walaupun dah sejuk....topping tu rsanya semua orang boleh buat...so aku bagi jer cemane nak buat roti tu jer lar ae...

  1. bhan2 dia ibu roti (mauripan), susu, garam ckit, tepung gandum,air suam, marjerin
  2. uli jer semua bhan tu smpai sebati...hemtam jer berapa banyak pn..pandai2 lar nak agak...mak aku kta ibu roti banyak xapa jangan kurang..
  3. dah siap uli tu...sapu kan marjerin kat bekas yang kita nak bakar..
  4. penyek2 kan tepung tadi sampai bulat cm roti piza..
  5. ambil kain yang lembap tutup kat ats bekas adunan tadi..
  6. biar sampai 15 minit dan baru bubuh topping dan bakar...


esok nak balik U nk masak sambal tumis petai udang lar..nyum nyum nyum...

No comments:

Post a Comment