Sunday, August 26, 2012

HaRi RaYa AiDiLFiTrI

As salam

            Selamat hari raya Aidilfitri semua...maaf zahir dan batin...aku baru jer semalam smpai dr penang...kira smggu jugak lar aku beraya kat kampung..ni lar 1st time aku raya kat kampung...agak meriah tapi rasa sedih pn ada sebab xdapat nak raya dengan kwn2...aku smpai kampung hari sbtu kira sehari lar sebelum raya...masa tu memg banyak sangat2 keje nak kena buat...mula tu sibuk sediakan bhan untuk buat rendang dageng,dageng masak hitam,ayam msak merah, dan gulai ayam...dah siap buat tu sibuk plak duk buat ketupat pulut daun pisang...sebenryer ni lar 1st time aku balut ketupat ni...macm2 bntuk jadi...bntuk pelik2 pn ada...nak wat mcm mana orang baru belajar kan...hehehe...masa tengah buat tu ayah aku n pak cik aku beli tulang rusuk lembu dan kaki lembu untuk dibuat sup...memg tyap kali raya sup kaki lembu dah jadi kewajiban masa hari terakhir buka puasa sebelum hari raya...memg penuh lar jadual aku masa tu...jom kita layan gambar jap..


ni rusuk lembu...kaki masa ni xbeli lagi..




ni rendang dageng...rendang ni lar yang buat anak sedara aku mengamuk nak buka puasa..





pulut yang nak buat ketupat pulut...




ni pula sesi membungkus ketupat pulut  dengan daun pisang...masa ni bru tiga orang buat...lagi tiga orang sepupu aku xsmpai lagi..


                     masa hari raya pertama tu,orang balik solat hari raya pn aku still lagi kat dapor..duk sibuk buat soto...mak cik aku balik memg kelam kabut lar aku pegi mandi..nanti bising plak mak cik aku tu...cyap mandi pkai baju raya msuk dapor balik...dah sepupu2 aku datang baru lar aku dapat keluar dari dunia dapor tu...memg meriah sangat2...mcm2 aksi gambar raya...abg aku dengan dua orang sepupu dia baju sama...dah orang yang sama kan sponsor baju tu...memg sebijik lar termsuk lar dengan butg baju melayu tu...ni kira raya yang betol2 aku raya...kira raya sakan lar...selalu aku pkai baju raya sepasang jer kali ni smpai 5 hari aku pkai baju raya...selamat aku ada 6 pasg baju...tapi baju raya 3 pasg jer yang lagi 3 pasg baju yang aku baru pkai beberapa kali...


ni dah petang masa hari raya pertama...masa ni dah nak dekat maghrib tu...kira ni gambar candid lar...memg bdak2 ni buat gila masa ni..




ni plak gambar orang2 yang xpenah jumpe kamera..hehehe




ni gambar masa hari raya...blur + gelap sikit...aku tak setting betol2 ni...




ni gambar candid..depan tu ada kamera tu yang jadi pelik mcm ni...hehehe..


               masa hari raya k-2 turn kami plak ksongkan rumah dan pegi beraya k rumah sedara mara...balik tu, aku dengan kak cik aku cabut pegi ban pecah sekali dengan dua orang sepupu aku dan alysha...saja pegi nak tengok matahari terbenam n tangkp gambar...gambar banyak kat kamera kak aku..aku tangkap sikit jer...


ni lar ban pecah...dia bukan pntai tapi ntah aku sendiri pn xtaw nak klasifikasi dia sebagai apa...masa ni matahari tak terbenam pn lagi



ni dua orang budak yang takot dengan laut...yang berdiri tu alysha anak sedara aku n yang bertinggung tu farhan anak mak su aku...umur dorang xjauh pn..masa balik tu aku saja tanya alysha...

acu: sha bez x datang sini??
alysha: BEZ!! (smbil dye jerit)
acu: nak datang lagi x??
alysha: XMAU DAH!!!!!!!

hahaha aku gelak jer kat budak ni...memang tahap gaban betol penakot anak sedara aku sorang ni...nampak jer kasar tapi penakot...petang esok tu aku saja tangkap gambar anak2 sedara aku...masa tu aku cari dorang...takot dorang pegi jalan smpai ke tali air...ramai lelaki kan risau plak kot dorang tu terjun mandi kat tali air tu..


ni muka hepi jer masa aku panggel balik...smpai kat rumah ambik bertubi2 kena marah...



ni gambar candid...



ni gambar mak long aku...masa ni kami dah nak balik penang...dia msak memg sedp...


        Raya tahun ni memg sesuatu yang bermakna untutk aku...kali ni baru aku betol2 rapat dengan sepupu2 aku belah family kandung mak aku...selama ni aku hanya rapat dengan anak2 mama aku n anak arwah mak cik aku...tapi kali ni aku rapat dengan semua sepupu aku...rasa betol2 bermakna raya tahun ni pada aku...harap ukhwah ini semakin erat..amin...



No comments:

Post a Comment