Saturday, September 15, 2012

Selamat tinggal Oyen

As salam

                           rasa sedih sangat2 beberapa hari ni...baru hari kelmarin tadi aku dapat taw yang oyen dah mati...mati kena langgar..tu pn kwan aku yang jumpa mayat dia..oyen ni kucing dekat U aku..dia tiga beradik satu ayah dan satu mak dan yang laki sekor tu satu mak lain ayah...ni yang aku taw lar...yang aku xtaw mesti lar banyak lagi pasl mak dia tu tiap2 awal sem bunting akhir sem beranak...memg productive betol lar...

                        nama mak oyen tu Timah..lepas tu yang mak sama ayah lain nama dia Abang...yang lagi dua ekor yang sama ayah sama mak nama dia Belang dan kecik..Abang dah mati sem lepas...tapi aku tak terasa sangat sebab masa aku jumpa Abang,Abang dah besar..kira sem lepas aku jumpa dan sem lepas juga dia mati...Abang mati sebab sakit...dia kalah masa gaduh dengan kucing lain...

                     Oyen ni jantan...masa dia kecik comel sangat...dia aktif sangat...masa dia baru pandai jalan,dia jatuh dari tingkat 4 dan mata dia buta...tapi kuasa Allah kan, Abang rajin jilat Oyen lama2 mata Oyen dah boleh nampak tapi jadi juling...Oyen tu aktif sangat..suka kacau Belang dan kecik...kadang2 bila main dengan dia,dia macam pham jer bnda kita cakap...bulu dia bersih sangat...dia pandai jaga diri...

                   dulu tiap2 pagi mesti dengar suara Oyen minta makan...tapi Oyen tu malas..kalau kwan aku bagi makanan dia wat xtaw jer...dia nak kwan aku tu bagi makan betul2 depan dia...dia makan pn panjangkan leher jer bukan nak bangun pn...ramai orang suka kacau dia...balik U baru ni aku cepat2 cari dia tapi tak jumpa...patot lar aku tak jumpa rupanya masa tu Oyen dah mati...mula tu aku ingat orang datang ambil Oyen tapi rupanya Allah yang ambil dia...kesian kat kecik dah tak ada kawan nak main...kecik paling rapat dengan Oyen lepas Abang mati....meh layan jap gambar oyen masa dia hidup dulu...

ni masa musim hujan...Oyen nak menyelit gak tido dalam kotak..

ni oyen tengah tidur...dia memang suka tidur kat selipar orang...cakar selipar orang pn suka gak...

ni waktu yang sama aku tangkap gambar yang 1st tadi...malas nak susun ikut turutan...

ni kecik dengan oyen tengok orang naik tangga...comel jer dorang masa ni...

ni oyen dengan kecik main gaduh2...oyen main memang kasar....kadang2 kecik sampai marah..tapi oyen duk kacau lagi...

ni kecik dah xnak main tapi oyen duk kacau lagi kecik...

ni tengah gaduh lagi dengan kecik....

macam biasa oyen tidur...gemukkan dia...sedap pegang..

selalu lar dia baring ats adik2 dia...dah lar besar oyen ni...

ni lar oyen si mata juling..













rindu sangat sekarang ni kat oyen..rindu nak main dengan dia..(T_T)






No comments:

Post a Comment