Sunday, December 30, 2012

Nasib Seorang Tua...

As salam...

sabtu mggu lepas aku balik rumah kak ngah aku..hari ahad tu kami ada kenduri tahlil dengan open house kat kampung...aku naik bas harian jer nak balik rumah kak ngah aku tu...masa tengah2 perjalanan tu ada lar sorang lelaki tua naik bas..umur dalam lingkungan 90 tahun..pkai tongkat yang dibuat dari rotan...lusuh jer pkaian laki tu...masa aku tengok dia naik bas aku terpikir kat mana anak2 dia...masa tu hari hujan..lagi tambah kesian aku tengok laki tua tu..

masa dalam bas tu laki tua tu duduk depan aku tapi agak jarak lar jugak sebb pntu bas kat tengah2 antara tempat duduk aku dengan pakcik tu...masa conductor bas pegi kat dia mintak duit untuk tambang bas, pakcik tu hulur RM1 kat conductor bas tu tapi harga tiket RM1.20...aku tak dengar apa yang dorang cakap tapi yang pasti pak cik tua tu merayu sebb dia hanya ada RM 1 jer...masa tu aku tengok sampainya hati conductor bas tu mintak jugak 20sen yang memang pak cik tua tu tak ada...aku buka beg aku dan ambil purse aku tapi orang somalia yang duduk agak dekat dengan kerusi pak cik tu dah hulurkan dulu duit RM 1 kat conductor bas tu...

okey cerita ni sebenarnya dah beberapa bulan dalam draft aku tapi aku lupa nak sambung..huhuhu...berbalik pada cerita tu, masa orang somalia tu duk panggel conductor bus tu untuk bayarkan duit tambg pakcik tu, conductor bus tu tak dengar, so aku yang jerit panggel conductor bus tu smbil tunjuk kat orang somalia tu..kira ada berbaki lagi RM0.80,conductor bus tu bagi kat pakcik tu, tapi pakcik tu tak nak dan suruh bagi kat orang somalia tu..masa tu aku nampak sayu sangat muka pakcik tua tu..mungkin dia malu, mungkin jugak dia sedih dengan nasib diri dia...aku yang tengok benda tu pn mengalir gak air mata aku...conductor bus tu Melayu, Islam tapi kenapa tak ada rasa kasihan kat dalam diri tu..kenapa RM0.20 pn nak berkira..tak luak pn duit tu kalau takat bayarkan tambang RM0.20 tu jer...


rasanya pakcik tu nampak lagi tua dari ni...




Rezeki tu ada dimana2..so percayalah pada Allah...makin banyak kita keluarkan untuk sedekah makin banyak Allah bagi rezeki pada kita....

No comments:

Post a Comment